Kreiramo ljubav prema knjigama kroz „dnevnik čitanja“

 

Jedna od najvećih mojih ljubavi istrasti su knjige! One nam pružaju mogućnost da pobegnemo u neki drugi svet, da se isključimo i odmorimo, ali i uče nas mnogo čemu, životu pre svega. No, sve to samo ukoliko zaista čitamo, predano i posvećeno, a ne prelećemo pogledom preko teksta tek da bi se reklo da smo nešto pročitali, čemu đaci neretko pribegavaju. Zato sam odlučila da u Kefalo boravak uvedemo praksu pisanja „dnevnika čitanja“. On podrazumeva da se za svako pročitano delo zapišu najvažniji podaci o piscu, tema dela, da se promisli o likovima i njihovim osobinama, i kao kruna svega, deca beleže sopstvene utiske i svoj doživljaj pročitanog dela, a zatim ga ilustruju, što im čitav proces čini zanimljivijim i pristupačnijim. Kroz ovaj vid aktivnosti deca su onemogućena da površno čitaju, moraju da se udube u delo i samim tim uoče njegovu lepotu. Sve što je zapisano i nacrtano, ostaje urezano u sećanje, što je veoma korisno kako zbog redovnih provera gradiva u školi, tako i za polaganje male mature na kraju osmog razreda. Đaci takođe stvaraju čitalačku naviku, iz koje će se kad tad roditi ljubav prema pisanoj reči. Iskreno verujem da mi u Kefalu vaspitavamo i obrazujemo buduće prave ljubitelje knjige, i time se ponosimo, jer u knjigama je mudrost neophodna za kreiranje blistave budućnosti.

A sad jedan kratki osvrt na to kako sam ja zavolela knjige, biblioteke, čitanje i jezika uopšte. Još u petom razredu osnovne škole znala sam šta želim da budem. Nastavnica srpskog! Izboru mog zanimanja u najvećoj meri su komovale sve moje nastavnice srpskog, a bilo ih je četiri, i svaka je bila drugačija, na drugi način pristupala nastavi i đacima, ali mi je svaka bila omiljena na svoj način. Prva je u moj život ušla Stela, mila mlada devojka koja me je povela na prvo takmičenje iz srpskog, hvalila me i bodrila do besvesti, i tako udarila temelje mojoj strasti za takmičenjem u ovoj oblasti. Čitavo jedno polugodište sam se družila sa nastavnicom Drinkom koja je predavala još mom tati, pa me je volela i mazila „na kredit“. Bila je beskrajno simpatična bakica koja je pored svakog naslova lekcije na tabli crtala lik nekog od dece iz razreda i tako učinila da se svaki dan neko drugi oseti važnim i uživa u svom danu! Zaista odlična pedagoška metoda! Onda je moje školske dane obasjala divna Maja, pametna poput pčele i lepršava poput leptira, bivša balerina gracilne građe sa toliko snažnom energijom da svima prenese ljubav prema našem lepom jeziku i knjigama. Malo je reći da smo je obožavali. Oduvek mi je bila idol. Želela sam da jednog dana budem kao ona. Priznajem, otkako je započela moja karijera prosvetnog radnika, u mnogo čemu je kopiram i sledim. Verovali ili ne, i dan danas popijemo kafu zajedno, razmenimo iskustva, poglede na svet, knjige. Zar to nije sjajno?! Na kraju, sve moje sumnje u vezi sa odabirom profesije otklonila je moja gimnazijska profesorka Nada. Ona je mom naivnom dečijem umu otkrila da su srpski jezik i književnost mnogo više od lektira, gramatike i takmičenja. Pokazala mi je kako da se bavim lekturom, novinarstvom, pa čak i uredništvom. Kasnije mi je bila mentor i uvela me u profesorski „zanat“, svojim primerom mi pokazala šta znači biti kolegijalan i dosledan sebi i svojim vrednostima uprkos svemu. Verujem da čitajući ove redove osećate koliku zahvalnost i poštovanje osećam prema ovim ženama, i shvatate zašto u njima vidim svoje uzore.

Razumljivo je onda da i ja imam želju i potrebu da ostavim bar nekakav trag u mladim životima svojih učenika, da me jednog dana kad se sete svog školovanja pomenu po lepom i kažu: „To sam naučio od moje nastavnice Kristine!“. Zato se trudim da ne propustim priliku da uvek podsetim na slavne istorijske trenutke i ličnosti iz prošlosti kojima bi trebalo da se dičimo, da uputim đake na neki zanimljiv kulturni događaj, a pre svega se trudim da im prenesem svoju ljubav prema knjigama! Čitajte, ljudi, i bogatite svoj duh i um!

Tekst pisala Kristina Nosović dipl.profesor Srpskog jezika i Književnosti i licencirani predavač SuanPan mentalne aritmetike