Veoma je važno za sve roditelje i nastavnike da uoče čemu računar danas služi deci, a čemu bi zapravo trebao da služi. Najčešći odgovor koji dobijamo od dece jeste da računar služe za zabavu. Imamo uobičajenu situaciju da deca konstantno traže da igraju kompjuterske igrice, a da im roditelji, ako im se učini da su deca preterala sa tim i ujedno zapostavila svoje obaveze, potpuno zabrane pristup računaru. Prirodna reakcija roditelja jeste da deci potpuno zabrane pristup računaru, ali to nije rešenje. Ako vidimo da svet postaje sve više digitalizovan, jednostavno nije baš pametna ideja da se deca odvajaju od onoga što će biti glavna alatka u većini poslova koje će oni kad odrastu obavljati. Nije logično da se deca spremaju za život u svetu kakav je izgledao pre deset godina. Oni treba da stiču sva ona znanja i veštine koje će ih spremiti za život kakav će biti kada oni odrastu, a to je svet digitalnih tehnologija. Jasno je da će im tada svakako trebati ozbiljno poznavanje računara.

Upravo iz tih razloga moramo računar postaviti tamo gde mu je mesto, koristiti ga, ali koristiti ga pametno. Računar je sredstvo – za starije sredstvo kojim rade, za decu sredstvo kojim uče. Najzastupljenija „alatka“ za rano učenje programiranja jeste programski jezik SCRACTH koji postoji već desetak godina i može se besplatno preuzeti sa interneta.  Poznat je i nastavnicima informatike jer se uvodi u školski program od petog razreda, ali svakako da deca mogu i treba da ga koriste i mnogo ranije. Takođe, programi za obradu fotografija ili tehničko crtanje mogu probuditi u deci skrivene talente ako im se predlože zadaci da urade neku zanimljivu fotomontažu, nacrtaju strip ili dizajniraju enterijer svoje sobe. Bezbroj je korisnih stvari koje se mogu naučiti i sposonosti koje se mogu razviti uz samo malo pravilnog usmeravanja.  To je upravo rešenje za problem opisan na početku – da računar koristimo za učenje koje je deci zanimljivo. Da svako dete uz pomoć računara postane stvaralac, da kreira nešto svoje lično i iskoristi svoje potencijale i vreme, bilo da je u pitanju pravljenje igrica, dizajn ili matematika, na najbolji mogući način.

Tekst pisala
Dragana Simeunović,
master srpskog jezika i licencirani predavač SuanPan mentalne aritmetike